«Zinītī» aizvadīta mācību nodarbība kopā ar suņiem

19.12.2019.
Trešdien, 18. decembrī, bērnu bibliotēkā «Zinītis» notika mācību stunda, kurā Jelgavas pamatskolas «Valdeka» – attīstības centra pirmklasnieki tikās ar kanisterapijas suņiem. Nodarbības gaitā bērni suņiem lasīja, kā arī aktīvā veidā apguva skaitīšanu un citas noderīgas prasmes.

Nodarbībā piedalījās trīs suņi – ņūfaundlendietis Vinnijs un spanieli Patriks un Ufo, kā arī viņu treneres kanisterapijas brīvprātīgās Sabīne Grobiņa un Kristīne Zaķe. Nodarbībā tika izmantoti kanisterpijas elementi, lai pilnveidotu bērnu mācīšanās prasmes. «Pilnvērtīgu šāda veida ārstniecisko terapiju veic kopā ar attiecīgu speciālistu, kurš pasaka, ko grib redzēt, un mēs kā treneri to izpildām. Šis ir kontakts ar suni, realizējot lasīšanas veicināšanas programmu, jo bērniem vieglāk ir lasīt priekšā sunim,» stāsta S.Grobiņa. Kanisterapija nozīmē dziedināšanu saskarsmē ar speciāli piemeklētiem un apmācītiem suņiem. Tie palīdz bērniem pārvarēt runas un emocionālos traucējumus. Lasot priekšā suņiem, ātri tiek pilnveidotas lasīšanas prasmes, jo tie klausās ar lielu uzmanību, neizsmej runas defektus, nekritizē un nelabo, ja bērnam gadās kļūdīties.

Bērni suņiem lasīja grāmatu «Paslēp mani, Kiper», katram pēc kārtas izlasot pa vienai lappusei. Tie bērni, kuru lasītprasme vēl nav pietiekami attīstīta, lai varētu brīvi lasīt, deklamēja dzejoļus vai stāstīja par grāmatām, kuras tiem lasījuši priekšā citi. Nodarbības turpinājumā bērni atkārtoja arī matemātikas pamatus, rēķinot terapijas suņu kopējo svaru, kā arī skaitot barības graudiņus, ar kuriem suņus varēja pacienāt. Treneru vadībā pirmklasnieki apguva arī to, kā darboties un komunicēt ar suni un kā to vest pastaigā. Bērni aktīvi iesaistījās aktivitātēs, darbojoties ar dzīvniekiem un uzdodot jautājumus arī viņu pavadonēm.

Uzrunātie skolēni pasākumu novērtē pozitīvi.

«Man mājās ir suns, un mēs kopā spēlējamies. Es viņam nelasu, bet varētu pamēģināt. Mācīties lasīt man sanāk, un, ja lasītu sunim katru dienu, varētu iemācīties vēl labāk,» spriež pirmklasniece Sņežana. Savukārt Maksims stāsta, ka viņam vairāk patīk rēķināt, nevis lasīt, bet kopā ar suni varētu mēģināt apgūt dažādus priekšmetus: «Ja daudz varētu lasīt sunim, varbūt man lasīšana sanāktu labāk, varētu pamēģināt kopā arī rēķināt. Man ļoti patika nodarbība, visvairāk – paglaudīt suņus. Kad viņi tikko ienāca, bail nebija, bet negribēju, lai lielais Vinnijs mani nomin.»

Pamatskolas «Valdeka» – attīstības centra skolotāja Ina Broma stāsta, ka šī bērnu grupiņa ar suņiem tiekas pirmoreiz: «Mūsu bērniem ir dažādas problēmiņas ar mācīšanās procesu, tāpēc mēs ļoti labprāt atsaucāmies šim projektam, jo ar šo suņu klātbūtni noteikti varētu lasīšanas prasmi pastimulēt. Divi no šiem bērniem lasa, bet pārējie vēl ir mācīšanās procesā. Ar kanisterapiju man ir bijusi pieredze – tajā piedalījās bērni ar saskarsmes problēmām. Katram bērnam ieguvums no šīs terapijas ir ļoti individuāls.»

S.Grobiņa informē, ka, lai suns piedalītos terapijā, vispirms tam jābūt paklausīgam. «No gada vecuma suns katru gadu kārto speciālu Latvijas Kinoloģiskās federācijas eksāmenu, kurā pārbauda, vai nav agresijas, vai viņš nebaidās no trokšņiem, kā viņš reaģē uz svešiem cilvēkiem. Ja eksāmens ir nokārtots, tad viņš var strādāt. Izmantot var suni, kas ir kompanjons, piemēram, labradoru, ņūfaundlendu,» stāsta terapijas suņa pavadone. S.Grobiņa šādās attīstošās nodarbībās piedalās teju 10 gadu, savukārt K.Zaķe – aptuveni sešus gadus.

Bibliotēkas «Zinītis» vadītāja Baiba Karčevska stāsta, ka Jelgavas bibliotēkās šāda nodarbība notiek pirmoreiz. «Šis ir tāds kā pilotprojekts, vērtējot, kā izdosies, kā bērniem patiks un kā šiem sunīšiem veiksies. Tam ir liela pievienotā vērtība. Galvenais fokuss ir lasīšana, bet nodarbības laikā bērni var arī vienkārši atbrīvoties no sliktām emocijām vai sajūtām,» skaidro B.Karčevska. Iespēja noorganizēt šādu nodarbību radusies pēc pieredzes apmaiņas brauciena uz bibliotēku Jūrmalā, kur šādas nodarbības notiek jau ilgāku laiku. «Kad nākamgad pārcelsimies uz jaunām telpām, esam plānojuši jaunu pasākumu ciklu, un šis varētu būt viens no tiem. Ir svarīgi bērnos radīt interesi lasīt un apmeklēt bibliotēku, jo, kā zinām, bibliotēka jau sen vairs nav tā klusā grāmatu krātuve, kas bija kādreiz. Tā ir satikšanās vieta, tā ir socializēšanās vieta. Bibliotēka ir tiešām mainījusi savu lomu,» tā «Zinīša» vadītāja.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»

Ziņu sagatavoja:

Emīls Rotgalvis