Automašīna – nākamais pirkums pēc sava mājokļa

24.04.2008.
Pašlaik dīleri Jelgavā piedāvā iegādāties sešu marku – «Peugeot», «Lada», «KIA», «Ford», «Renault» un «Dacia» – automašīnas. Šogad to klāstu varētu papildināt «Toyota» autosalons. Dīleri atzīst, ka plašāks klāsts veicina gan konkurenci, gan patērētājiem nodrošina lielākas izvēles iespējas. «Atliek vēlēties, lai cilvēku ienākumi pieaugtu un viņi varētu atļauties iegādāties jaunas automašīnas ar tik patīkamo jauna auto auru.» Ekonomiskā situācija gan ieviesusi savas korekcijas, un auto tirdzniecības apjomi gandrīz visu marku tirgotājiem ir ievērojami sarukuši.
Anna Afanasjeva

Pašlaik dīleri Jelgavā piedāvā iegādāties sešu marku – «Peugeot», «Lada», «KIA», «Ford», «Renault» un «Dacia» – automašīnas. Šogad to klāstu varētu papildināt «Toyota» autosalons. Dīleri atzīst, ka plašāks klāsts veicina gan konkurenci, gan patērētājiem nodrošina lielākas izvēles iespējas. «Atliek vēlēties, lai cilvēku ienākumi pieaugtu un viņi varētu atļauties iegādāties jaunas automašīnas ar tik patīkamo jauna auto auru.» Ekonomiskā situācija gan ieviesusi savas korekcijas, un auto tirdzniecības apjomi gandrīz visu marku tirgotājiem ir ievērojami sarukuši.

Martā valstī reģistrēti 1885 jauni auto jeb par 32 procentiem mazāk nekā šajā mēnesī pērn. Savukārt pirmajā ceturksnī kopumā reģistrētas 5934 jaunas automašīnas, tas ir, par ceturto daļu mazāk nekā pērn. Jelgavā reģistrēts mazāk nekā 100 automašīnu. Speciālisti atzīst, ka ievērojamais sarukums uz pēdējo gadu fona nav kritisks. Zināmā mērā situāciju var vērtēt pat pozitīvi, arī auto tirgotāji piekrīt, ka pagājušā gada tempi bija pārlieku strauji. Uz tirdzniecības apsīkuma fona šogad atsākusies kādreizējā Latvijas auto tirgus līdera – «Lada» – renesanse. Pirmajā ceturksnī valstī reģistrētas 144 jaunas šīs markas mašīnas, kas ir teju par 400 procentiem vairāk nekā šajā laikā pērn. Speciālisti auto vērtē kā vienkāršu, bet visai praktisku modeli, kas maksā nepilnus 5000 latus. Pieņemams risinājums tiem, kam nepieciešams lēts pārvietošanās līdzeklis.
Tomēr kopumā nav piepildījušās prognozes, ka smagajos ekonomikas apstākļos pieaugs lielākajai pircēju daļai pieejamais mazās klases automašīnu segments. 2005. gadā tas veidoja 14,9 procentus no jauno auto tirgus, bet šā gada martā sarucis līdz 12,8 procentiem. Toties jūtami – no 19,7 procentiem 2005. gadā līdz 25,7 procentiem šajā martā – pieauguši apvidus auto SUV klases tirdzniecības apjomi. Populārākie šīs klases modeļi šogad ir bezceļu milzis «Toyota Landcruiser» un «Honda CRV». Tas atgādina par nepilnībām auto nozares normatīvajos aktos un uzskatāmi pierāda mūsu ceļu kritisko stāvokli.

Mašīnas pirks,
kājām
nestaigās
SIA «Enro» valdes locekle Biruta Ribaka atzīst, ka situācija jauno auto tirdzniecībā mainījās pagājušajā vasarā. Nav tā, ka mašīnas vispār nepērk. Lielākoties to dara juridiskās personas, iedzīvotāji – retāk. Sarucis pieprasījums pēc modeļiem ar lielāku cenu, vairāk pērk vidējās klases mašīnas – liecina novērojumi «Peugeot» autosalonā, kam šovasar apritēs pieci gadi. Mēnesī pašlaik tajā pārdod četras piecas mašīnas, labākajos laikos bija vidēji deviņas.
«Nozarē strādājam no 1994. gada. No 2004. gada vairs nevar prognozēt, kurā mēnesī mašīnas pērk vairāk. Tagad nevar teikt darbiniekiem: nostrādājiet kārtīgi novembrī un decembrī, jo janvāris nāks ar zināmām «Bonifācija brīvdienām»,» atklāj B.Ribaka.
SIA «Intransserviss» tirdzniecības menedžeris Juris Līcis arī neslēpj, ka tirdzniecības apjoms sarucis reizes trīs. Klienti šajā laikā lielākoties lūkojas ekonomiskās klases mašīnu virzienā. Visi darījumi galvenokārt notiek, izmantojot līzinga pakalpojumus.
Savukārt Tatjana Popova no «Karpoviča automobiļu komerckompānijas» ir apmierināta, ka uz vispārējā apsīkuma fona aug noiets «Lada» automašīnām. Jelgavā tās pieejamas no šā gada sākuma. Arī «KIA» nevarot runāt par samazinājumu valstī – šīs markas pārdošanas apjoms palielinājies par vienu procentu. Viņa, norādot uz komercnoslēpumu, gan neatklāj šā gada pārdošanas apjomus Jelgavā. Pērn klienti te iegādājušies 67 «KIA» markas auto, vēl pirms gada – 30. Esot samazinājies luksus auto realizācijas apjoms, bet vidējai klasei pieprasījums saglabājas. Būtiski, ka korejiešu markas auto ražotājs nodrošina ievērojamu – septiņu gadu – garantiju. Tāpat standarta aprīkojumā ietilpst tas, ko citi piedāvā kā papildu bonusus. T.Popova uzskaita priekšrocības un pauž pārliecību, ka cilvēki automašīnas turpinās pirkt un kājām nestaigās: «Mašīna ir otrais pirkums pēc nekustamā īpašuma, un automašīnu tirgus būs pēdējais, kas apstāsies.»
Viņa atzīst, ka Meiju ceļā nav «aizgājusi» «Ford» auto tirdzniecība, tomēr labi, ka tā Jelgavā saglabājusies Aviācijas ielā. Savukārt SIA «Auto fans» jaunajā salonā Atmodas ielā šogad varētu piedāvāt «Toyota» markas spēkratus. Uzņēmuma valdes loceklis Ziedonis Jacevičs stāsta, ka pašlaik turpinās diskusijas par tirdzniecības nosacījumiem. Proti, šīs markas mašīnas varētu tirgot kaut tūlīt, ja salons vispirms tās iegādātos. Apstākļos, kad 200 000 latu izlietoti jaunu rezerves daļu iegādei apjomīgajai noliktavai, tas nav vienkārši. Uzņēmums vēlas panākt, ka mašīnas salonā varēs izvietot bez iegādes. Salons saņēmis piedāvājumu nodarboties ar korejiešu auto «Hyndai», «KIA» un «Ssang-Yong» pārdošanu, bet pagaidām atturējies.

Mīnusu īlens no maisa
nelien, bet blusas var atrast
Jelgavas auto dīleriem Rīgas tuvums nozīmē mīnusu – potenciālie pircēji nereti brauc uz galvaspilsētu. Uzsākot darbību, to dzirdējis ne viens vien auto tirgotājs. Mūsu pilsētā jaunās mašīnas vairāk sāka piedāvāt, kad pieauga auto realizācijas apjomi. Tajā pašā laikā ne viens vien šejienes dīleris itin veiksmīgi par klientiem pacīnījies ar Rīgas kolēģiem. «Viss atkarīgs no tā, kā klientam sevi pasniedz. Vai visu uzmanību velta tikai viņam, vai arī uzmanības pietrūkst. Ir arī klienti, kam liekas, ka, pērkot jaunu mašīnu, visam salonam, ieraugot viņu, ir jāklanās un jāstaigā uz pirkstgaliem,» pieredzē dalās B.Ribaka, piebilstot, ka galējības un pārspīlējumi nav labākais sabiedrotais, jābūt līdzsvaram.
J.Līcis stāsta – dažkārt klienti maldīgi domā, ka Jelgavā cenas ir augstākas nekā Rīgā. Tāpat ir klienti, kas spriež, ka te var iegādāties tikai apskatei izvietotos modeļus. Arī tā nav tiesa – pircējiem pieejams viss, kas atrodas noliktavā. Dīleri piekrīt, ka šodien cilvēki pirkumam gatavojas – atnāk vienreiz, otrreiz, un tikai trešajā reizē darījums notiek. Zināma, bet ne noteicošā loma ir piedāvātajām akcijām. «Atkarīgs no tā, ko klientam tajās piedāvā. Ja klāt nāk KASKO apdrošināšana vai lielas atlaides, tas cilvēkus piesaista, bet neteikšu, ka īpaši,» stāsta B.Ribaka. Katram par akcijām jābūt savam viedoklim. Dzirdot reklāmas, ir vērts pajautāt, kāpēc. Ir vērts pārliecināties, cik īsta šī akcija ir, jo veikalos nereti nākas saskarties, ka tā ir nosacīta – pirms tās preču cenu palielina un tad izsludina atlaides. Arī automašīnu pārdošana šajā ziņā nav izņēmums. Tiesa, parasti piedāvājums ir skaisti noformulēts un mīnusu «īlens» nekur īsti no maisa ārā nelien. Tomēr savas «blusas» arī var atrast.
Līdzīgi kā citām precēm, arī jaunajām automašīnām samazinās kalpošanas laiks. Ražotāji to īpaši gan neatklāj, tomēr kuluāros figurē septiņu gadu normālas ekspluatācijas termiņš. Rūpnīcas garantijas standarta laiks ir trīs gadi, daži ražotāji, kā «KIA», piedāvā visus septiņus gadus. B.Ribaka norāda, ka Arābu Emirātos, piemēram, uzskata, ka jau trīs gadus kalpojusi mašīna ir ļoti veca. Mūsu labklājību ar attīstītajām valstīm, kur nu vēl ar Arābu Emirātiem, grūti salīdzināt. Tiesa, tajā pašā laikā pat uz vecās Eiropas labklājības valstu fona izceļamies ar pārlieku dārgu un prestižu auto īpatsvaru. Kad uz otrā modeļa golfu daudzi skatās kā uz antikvāru lietu, īsti vecu mašīnu pie mums nemaz tik daudz nav. Pārsvarā ir 10 – 12 gadus vecas un jaunākas, tomēr liela daļa iedzīvotāju mašīnu nevar atļauties vispār.
Dīleri atzīst, ka tagadējās mašīnas 20 gadus vairs nekalpo, pēc desmit gadu ekspluatācijas seko utilizācija. Kalpošanas laiku ietekmē braukšanas stils un auto uzturēšana.

Kad klientu neinformē,
var sekot «trādi rīdi»
Jauno auto pircēji kā negatīvu vērtē to, ka garantijas laikā mašīna piesaistīta vienam konkrētam servisam, nereti pakalpojums ir jāgaida. Turklāt vai ik reizi, veicot garantijas apkopi, meistari konstatējot visādus papildu trūkumus, par ko papildus jāmaksā pieklājīgas summas, bet skaidru pamatojumu ne vienmēr izdodas saņemt. Pēc klientu domām, tas garantijas servisiem ir labs naudas pelnīšanas veids. Dīleri apgalvo, ka ikvienam klientam jau pirms auto iegādes ir iespēja uzzināt visu par auto apkopēs veicamajiem pakalpojumiem un izmaksām garantijas laikā. Iespējams, klienti ne visu par izmaksām noskaidrojuši. Dīleri atgādina, ka uz pirmo apkopi klients var ierasties jebkurā laikā, bet otrās apkopes laiks jāsaskaņo, jo prasa lielāku darba patēriņu.
Par papildu maksājumiem dīleri norāda, ka pakalpojumi, kas nav obligāti garantijas laikā, ir un tiek saskaņoti ar klientu. Ikdienā notiek dažādi. B.Ribaka stāsta gadījumu ar paziņu, kas iegādājusies jaunu auto, ko Jelgavā nepiedāvā. «Kādā garantijas apkopē pie reizes nomainīti arī bremžu kluči. Detaļām piešķirta atlaide, bet darbiem – ne. Būdama kliente ar raksturu, viņa uzsvērusi, ka darbības nav saskaņotas – kluču nomaiņa šajā apkopē nebija paredzēta un īpašniece to neprasīja darīt. Pēc «trādi rīdi» servisā kluči nomainīti atpakaļ.»
B.Ribaka uzsver, ka šādos gadījumos ar klientu ir jāstrādā, jāinformē. «Vienmēr prasām klienta tālruņa numuru, lai vajadzības gadījumā sazinātos. Izmantojam īsziņas, kurās informējam, ka esam zvanījuši, lai klients nevarētu teikt, ka tas nav darīts. Tas tāpēc, ka agrāk daudzi vienkārši atbildēja: jūs mums nezvanījāt. Tagad mēģinām nodrošināties. Pret klientu cenšamies izturēties labi, bet gadās atklāt arī viņa vainu. Garantijas laikā mašīnā, piemēram, lietota lētā degviela, un filtrs ir ciet. Reizēs, kad konstatēta klienta vaina, garantija visu nesedz. Klients toreiz centās pastāvēt, ka visu ir ievērojis. Prasījām, lai savu rīcību pierāda ar degvielas uzpildes staciju čekiem,» klāsta B.Ribaka.
T.Popova skaidro, ka garantijas laikā mašīnas piesaista noteiktam servisam, kurš spēj nodrošināt konkrētā autoražotāja prasības un nodrošinājis konkrētās markas remonta shēmas. Tā kā tās ir dārgas, konkurence šo servisu vidū ir tāda, kāda ir.