Brīvais kritiens un lidojums no 4000 metru augstuma
Ritma Gaidamoviča
Ja vēl pirms nedaudz vairāk kā gada Jelgavas lidlaukā
patiesi valdīja ļoti drūms skats, tad tagad pašu izpletņlēcēju
spēkiem šeit izzāģēti krūmi, paplašināta, sakārtota administratīvā
bāze, lai ik brīvdienas no maija līdz pirmajām salnām šeit varētu
trenēties un sacensties pat līdz simts izpletņlēcēji, kas katrs
veic aptuveni deviņus lēcienus dienā.
Rīts, kad ierodamies Jelgavas lidlaukā, izpletņlēcējiem ir īpašs –
sezonas atklāšanas diena, uz kuru sabraukuši lēcēji ne tikai no
Jelgavas un Rīgas, bet arī citām Latvijas vietām.
Daudziem varētu šķist, ka lēkšana ar izpletni ir tāda īstena
vīriešu padarīšana, taču tā nav – starp lēcējiem manāmas arī
vairākas sievietes. Tieši mūsu ierašanās brīdī notiek lielā
gatavošanās – tiek likti izpletņi, iemēģināti kostīmi, ķiveres,
pārbaudītas drošības jostas, jo tieši pulksten 11 pirmajiem 20
cilvēkiem paredzēts kāpt vienā no divām lidmašīnām un doties 4000
metru augstumā, lai katrs varētu izlēkt pirmo reizi šajā
sezonā.
Jāteic, ka satraukums visapkārt manāms liels. Noteiktajā laikā visi
stāv ierindā, bet instruktors pārjautā, kādos veidos šodien katrs
lēks – vai ir individuālie lēcēji, tādi, kas lēks pa diviem, tādi,
kas grupā un veidos gaisā interesantu pirueti. Izrādās, ka to ir
ļoti svarīgi noskaidrot – nevar tā vienkārši iekāpt lidmašīnā.
Būtiski ir sakārtot lēcējus tādā kārtībā, lai lecot tie cits citam
netraucētu – tie, kas lec grupā, parasti to dara pirmie, pēc tam
tie, kas izpilda lēcienu divatā, savukārt individuālais lēciens ir
pats pēdējais.
Šīs sezonas pirmais lidojums – neveiksmīgs
Kad instruktors visus sarindojis tādā secībā, kā šoreiz pirmie 20
drosminieki lēks, cilvēki dodas uz skrejceļa, lai kāptu lidmašīnā.
Lidojums tiek uzsākts lidlaukā, un pilota uzdevums ir lidmašīnu
dabūt 4000 metru augstumā. Tas prasot aptuveni 15 – 20 minūtes.
Iekāpšana norit veiksmīgi, taču pirmais lidojums gan ne – šoreiz
lidmašīna vismaz 15 minūtes riņķo virs lidlauka. Izrādās, tā nevar
sasniegt vajadzīgo augstumu – kaut kas noticis...
Pēc pilota ziņojuma lidmašīna piezemējas, lai novērstu problēmas.
Pēc tam gan vairs nekas neapdraud lidojumu un izpletņlēcēju
drošību, un lidmašīna sasniedz 4000 metru augstumu, bet cilvēki
piezemējas pļavā pretī lidlaukam. Lidmašīna lejā laižas tikai tad,
kad izlekuši ir visi.
Instruktors Gints Leja atzīst – protams, ir reizes, kad gadās kādam
izlēkt ar nobīdi, taču tas jau no gaisa tiek kontrolēts ar GPRS,
tādēļ nopietnas kļūdas netiek pieļautas.
Sezonas atklāšanā piedalās vairāk nekā 40
dalībnieku
Tieši šajā dienā uz Jelgavas lidlauku bija sabraukuši un ar
izpletni izlēkt plānoja vairāk nekā 40 cilvēki, taču reizēs, kad
notiekot kādas lielākas sacensības, ierodoties pat līdz simts
lēcēju no visas Latvijas un kaimiņvalstīm. Lielākā daļa šeit ir
tādu, kas to dara sava prieka pēc, taču netrūkst arī to, kas
lēkšanu ar izpletni izvēlējušies kā sporta veidu. Arī ārzemnieki
iecienījuši mūsu pilsētā pieejamo bāzi. Daudziem varētu šķist, ka
izpletņu lēkšanu izvēlas tikai ekstrēmisti, taču izrādās, ka tādi
ekstrēmu sajūtu meklētāji šeit ilgi nepaliekot. Pirmais lēciens
esot satraukuma pilns, taču pēc tā arī viņiem izjūtu pietiekot.
Izpletņlēcēja Veronika Broka atklāj, ka viņa šeit ierodas vismaz
trīs reizes sezonā, lai «uzdzītu» adrenalīnu un varētu turpināt
«gāzt kalnus». «Protams, adrenalīna paaugstināšanai es varētu
izvēlēties arī ko lētāku, taču viss izmēģinātais nav sniedzis tādas
izjūtas kā tandēma lēciens. Tev nekas nav jādara, tikai baudi
lēcienu. Sajūta ir vienkārši fantastiska. Viens šāds lēciens sniedz
prieku ilgam laikam,» tā Veronika.
Uz rekordiem vēl nevar pretendēt
Izpletņlēcējs Gints, kas ar šo sporta veidu nodarbojas jau no 90.
gadiem, atzīst, ka tie, kas trenējas šeit, vēl nevar pretendēt uz
nevienu no pasaules čempionātiem, jo netiek veikts tik daudz
lēcienu vienam cilvēkam dienas laikā. Tomēr daļa cenšas kaut ko
darīt un dodas trenēties uz Krieviju, kur dienā izlec vairākkārt.
Jāpiebilst, ka Jelgavas lidlaukā dienā viens cilvēks var nolēkt
vidēji astoņas deviņas reizes – vairāk vienkārši nepietiek
laika.
Vislabāk sākt ar tandēmu
Saprotams, ka izpletņlēcējiem, kas šeit pavada teju katras
brīvdienas, noteikumi un process ir vairāk nekā skaidrs, bet – kā
to izzināt iesācējam, kurš šīs sajūtas vēlas izbaudīt pirmo reizi
mūžā? Gints stāsta, ka sākumā ikviens tiek iepazīstināts ar
tehniku, to, kā notiek lēciens, lēciena procedūru un izskaidrots,
kā jāuzvedas, kad esat nodrošinājies ar nepieciešamo tērpu un
ekipējumu un atrodaties lidmašīnā, kad sākas brīvais kritiens, kad
atveras izpletnis, kad piezemējaties.
Jāteic, ka visiem nav vieni noteikumi, jo lēkšanai ar izpletni
Jelgavas lidlaukā ir vairāki veidi. Viens no tiem – tandēma lēciens
kopā ar instruktoru. Gints atzīst, ka tas ir drošākais,
aizraujošākais un interesantākais no veidiem. Lēciens notiek no
aptuveni 4000 metru augstuma, nedaudz vairāk kā minūte brīvā
kritiena un četras piecas minūtes zem atvērta izpletņa. Šim
lēcienam esot ļoti augsta drošības pakāpe, jo lidojums notiek kopā
ar instruktoru, pie kura cilvēks piekabināts.
Vai neatvēries izpletnis ir mīts?
Instruktori lēš, ka nedroši izpletņi, kas mēdz neatvērties,
mūsdienās nu jau kļūst par vēsturi. Proti, pašlaik izpletņi
aprīkoti ar elektronisku drošības sistēmu, kas garantē visnotaļ
drošu piezemēšanos. Lēciena laikā cilvēkam vien atliek baudīt
lidojumu, jo visu viņa vietā izdara instruktors – nestandarta
situācijā drošu atvēršanos garantē ar elektroniku, kas atver
izpletni. Ārkārtējs gadījums, protams, ja instruktoram lidmašīnā
kaut kas notiek, taču līdz šim šādi gadījumi praksē, par laimi, nav
bijuši. Lidojuma beigās vēl klients var saņemt augstas kvalitātes
fotogrāfijas no sava lidojuma un videomateriālu.
Šim sporta veidam vecuma ierobežojumu nav. Visi, kas to dara,
galvenokārt to dara prieka pēc, nevis meklējot ekstrēmas
izjūtas.
Taujāts par to, vai var gadīties, ka izpletņlēcējs nonāk tādā gaisa
straumē, ka nevar situāciju vairs kontrolēt, un gaisa plūsma to
novirza no kursa, Gints saka, ka tas notiek ar nevadāmiem
izpletņiem, taču ar vadāmajiem, kādi ir Jelgavas lidlaukā, tā nevar
notikt. Un arī Latvijā nav tādu laika apstākļu, kas varētu lēcēju
novirzīt no kursa tā, lai lidojuma laikā kaut ko nevarētu labot. 30
gadu laikā viņš neko tādu nav piedzīvojis.
Pieredzējušākiem jau vairākas disciplīnas
Tiem cilvēkiem, kas pirmo reizi vēlas pamēģināt nolēkt ar izpletni,
vajadzētu veikt tandēma lēcienu, lai pārliecinātos, kas šis ir par
sporta veidu un kas gaisā tiek darīts. Pieredzējušiem lēcējiem jau
ir vairākas disciplīnas – komanda lec un gaisā veido dažādas
figūras; precizitātes lēciens, kur galvenais uzdevums ir
piezemēties noteiktā punktā, vēl ir «RW – relative work», kur veido
maksimālu figūru skaitu brīvajā kritienā un vēlāk izlaiž izpletni;
lēciens ar speciālu kostīmu, kuram ir spārni – līdz ar to cilvēks
var justies kā putns debesīs.
Protams, praksē bijis jāsaskaras arī ar tādiem «drosminiekiem», kas
uz zemes domā, ka gatavi lēkšanai, taču lidmašīnā pārdomā un
kategoriski atsakās atstāt lidmašīnu. «Tandēma lēcienā mēs
cenšamies pierunāt, ja reiz atrodas gaisā... Parasti jau pārvar
bailes un nolec. Bet jebkurā gadījumā neviens ar varu netiek laukā
mests,» smaidot nosaka Gints. Turklāt liela daļa pēc laika šīs
izjūtas nāk izbaudīt atkārtoti.
Izpletņlēkšana vairs nav greznība
Mūsdienās izpletņlēkšana vairs neesot nekāda greznība. «Lec tie,
kas tiešām to vēlas. Ja cilvēks to grib, naudu noteikti var atrast,
jo šis sporta veids nav pārmērīgi dārgs. Ekipējuma cena atkarīga no
tā, cik profesionālā līmenī vēlas darboties – ja ar izpletņlēkšanu
vēlas nodarboties kā ar nopietnu sporta veidu, jārēķinās vismaz ar
3500 latiem par apģērbu un izpletni kopumā,» Gints piebilst, ka
iesākumam pilnīgi pietiek īrēt ekipējumu, kas sanāk daudz lētāk. Ja
vēlies nolēkt tandēma lēcienā, ekipējums būs pieejams lidlaukā.