Degvielas akcīzes nodokli grib pilnībā novirzīt transporta infrastruktūrai
Ar 2014. gadu akcīzes nodoklis par naftas produktiem būtu pilnībā jānovirza transporta infrastruktūrai, vismaz 95 procentus no šīs naudas paredzot autoceļu, bet līdz 5 procentus – dzelzceļa attīstīšanai, paredz Satiksmes ministrijas izstrādātie grozījumi likumā «Par autoceļiem».
Satiksmes ministrijas sabiedrisko attiecību speciāliste Elīna Balgalve informē, ka atbilstoši šai nostādnei Satiksmes ministrija ir izstrādājusi grozījumus likumā «Par autoceļiem», kurus paredzēts iesniegt Saeimā kopīgā paketē ar likumu «Par valsts budžetu 2009. gadam». Šodien, 10. jūlijā grozījumi tika izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē.
Normatīvais akts paredz palielināt autoceļu pārvaldīšanas, uzturēšanas un rekonstrukcijas finansējumu, kas kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem.
Savukārt līdz 2014. gadam Valsts autoceļu fonda programmai piešķirtais finansējums kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par summu, kas atbilst plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un daļas no ieņēmumiem par naftas produktu akcīzes nodokli. 2009. gadā šī daļa nedrīkstētu būt mazāka par 75 procentiem no valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, 2010. gadā –vismaz 80 procenti, 2011. gadā – 85 procentiem, 2012. gadā – 90 procentiem, bet 2013. gadā – vismaz 95 procentiem.
Dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai no 2014. gada paredzēts lietot valsts autoceļu fonda programmai piešķirtos līdzekļus, kas nepārsniedz 5 procentus no plānotajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem. 2009. gadā šim mērķim piešķirtais finansējums nedrīkst būt mazāks par 3.75 procentus no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no naftas produktu akcīzes nodokļa, 2010. gadā – ne mazāks par 4.0 procentiem, 2011. gadā – vismaz 4,25, 2012. gadā – 4.5 un 2013. gadā – ne mazāk kā 4.75 procenti.
Vēl Satiksmes ministrijai ir jāizstrādā Ministru kabineta (MK) noteikumi, kuros nepieciešams noteikt dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai nepieciešamo līdzekļu piešķiršanas kārtību. MK noteikumi ir jāizstrādā trīs mēnešu laikā pēc minēto grozījumu likumā «Par autoceļiem» pieņemšanas Saeimā.
Gadu no gada samazinās braukšanas kvalitāte valsts autoceļu tīklā atlikto rekonstrukcijas darbu dēļ, kam galvenais iemesls ir nepietiekošais finansējums. Īpaši kritiskā stāvoklī ir valsts 1. un 2. šķiras autoceļu tīkls, kas būtiski ietekmē administratīvi teritoriālās reformas gaitu. Veicot minētos grozījumus likumā «Par autoceļiem», rastos iespēja no 2009. gada ievērojami palielināt finansējumu valsts 2. šķiras autoceļu sakārtošanai, šim mērķim novirzot 35 miljonus latu pašreizējo 12 miljonu latu vietā.
Izstrādāto likumprojekta grozījumu rezultātā būtiski palielināsies autoceļu uzturēšanai paredzētais finansējums un samazināsies laika un finansiālie zaudējumi saistībā ar nepietiekami uzturētu autoceļu tīkla lietošanu. Palielināsies autoceļu būvdarbu pasūtījumu daudzums, intensīvāk tiks izmantotas būvuzņēmēju jaudas.
Pasaules Bankas transporta sektora speciālisti ir aprēķinājuši, ka katrs autoceļu uzturēšanā neieguldītais dolārs transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumus palielina par 2 – 3 dolāriem, kas rada kā tiešus, tā arī netiešus zaudējumus valsts ekonomikai.
Likuma «Par autoceļiem» grozījumi stāsies spēkā ar 2009. gada 1. janvāri. Tie vēl jāizskata valdībā un jāpieņem Saeimā.
Likuma grozījumu izstrādes gaitā notikušas konsultācijas ar Latvijas Pašvaldību savienību.