Godmanis: Degvielas cenu kāpumu varētu amortizēt, pārskatot obligāto degvielas rezervi
Latvijas valdība degvielas cenu pieaugumu varētu amortizēt, izvērtējot, cik izmaksā degvielas rezerves uzglabāšana un vai tam tiek tērēti lieli līdzekļi. Atteikšanās no patlaban noteiktā rezerves apjoma būtu riskants pasākums, bet var mēģināt to īstenot, atzina I. Godmanis.
Iespējams, tiks pārskatīts arī jautājums par zemniekiem atmaksājamo akcīzes nodokli, iespējams, nāksies palielināt lauksaimniekiem atmaksājamo akcīzes nodokli, taču premjers uzsvēra, ka nekādu īpašu subsīdiju degvielas cenu kāpuma kompensēšanai nebūs..
I. Godmanis skaidroja, ka Latvijas valdība nevar izlemt mainīt akcīzes nodokļa likmi degvielai, turklāt to paredzēts palielināt vēl nākamgad janvārī, lai izlīdzinātu šo likmi salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm.
Taču degvielai piemērojamo nodokļa likmju izmaiņas varētu būt gadījumā, ja par to tiktu panākta vienošanās Eiropas valstu vidū.
Premjers pieļāva, ka šo jautājumu varētu apspriest neoficiālās vakariņās jūnijā gaidāmās Eiropas Savienības Padomes laikā. Kā vienu no iespējām Godmanis pieminēja Francijas prezidenta Nikolā Sarkozī otrdien izteikto ierosinājumu apturēt Eiropā naftas aplikšanu ar pievienotās vērtības nodokli, lai palīdzētu valstīm tikt galā ar straujo cenu celšanos.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija iepriekš norādījusi: ja naftas un naftas produktu cenu kāpums pasaules tirgū turpināsies, degvielas tirgotājiem vairs nebūs nekādas iespējas kaut visminimālākajā veidā amortizēt šo kāpumu uz sava rēķina. Tāpēc, lai mazinātu degvielas cenu kāpumu, valsts institūcijām būtu jāsāk daudz aktīvāk risināt tos jautājumus, kurus komersanti vairākkārtīgi ir ierosinājuši un kas mazinātu komersantu administratīvo slogu un ar normatīviem uzliktos izdevumus, norāda asociācija.
Kā ziņots, naftas cena pasaules tirgū pagājušajā nedēļā pirmo reizi pārsniedza 135 dolārus par barelu, tā sasniedzot jaunu rekordu.
www.leta.lv