Jaunieši māca seniorus: «Ar mūsu palīdzību viņi jūtas drošāk»
Starppaaudžu mācību mērķis ir izglītot pieaugušos vecuma grupā virs 55 gadiem par digitālajām prasmēm – šim mērķim projekta gaitā izstrādāti īpaši mācību materiāli, kuri pieejami bezmaksas mācību platformā www.moodle.dialproject.eu. Šodien visas dienas garumā seniori kopā ar pasniedzējiem, kuriem asistēja brīvprātīgie jaunieši, apguva digitālās prasmes četros pamata kompetenču blokos – komunikācija un sadarbība, aprīkojums, datora pamata elementi un internets.
Pasākumā piedalās kopumā 32 interesenti – astoņi jaunieši un 24 seniori. Kā norādīja projektā iesaistītie jaunieši – viņiem iespēja palīdzēt senioriem ir sociālā misija, kā arī jauna pieredze, mācoties komunicēt ar vecākas paaudzes cilvēkiem. Savukārt senioriem – iespēja iegūt kompetences, kas nepieciešamas darbā, kā arī savām personīgajām ikdienas vajadzībām.
«Palīdzēt senioriem uzskatu par savu pienākumu. Šobrīd, skaidrojot pavisam ierastas lietas, atminos, kā man reiz vecmamma mācīja lasīt. Es zināju burtiņus, bet viņa man palīdzēja iemācīties izlasīt vārdus. Līdzīgi ir mācību procesā šobrīd – daudzi seniori zina detaļas, kas saistītas ar digitālajiem rīkiem, un viņiem tikai jāpamāca tās pareizi pielietot,» teic K.Cīrule, uzsverot: liels izaicinājums vecākajai paaudzei ir orientēšanās interneta vietnēs. «Mirgojoši reklāmas «logi», kustīgie foto, baneri – visas šīs lietas mulsina seniorus, un viņi apjūk,» vērtē jauniete.
Savukārt Elvis Kaufmanis projektā iesaistījās, lai palīdzētu mammai. «Mana mamma ir skolotāja, un mācēt strādāt ar datoru viņai ir nepieciešamība. Zinu, ka viss jaunais sagādā raizes un satraukumu – mammai arī bija uztraukums un, lai to mazinātu, nolēmu savā brīvajā dienā iesaistīties projektā un palīdzēt viņai. Jāatzīst, ka mammai sanāk pat ļoti labi un pie reizes arī es pats atkārtoju pamata lietas, piemēram, par datoru uzbūvi,» tā jaunietis. Bet jaunietes Ketija, Luīze un Patrīcija papildina: mācības ir abpusēji noderīgas. «Jūtam, ka ar mūsu palīdzību seniori jūtas drošāk – viņiem nav bažas, ka kaut kas nesanāks un viņi nepaspēs izsekot pasniedzēja teiktajam. Bet mums tā ir iespēja mācīties atrast kopīgu valodu. Piemēram, šodien bija cilvēki, kuri datora «pelīti» sauc par pulti un nesaprot vārda «cilne» vai «ikona» nozīmi – mums ir jāmāk noreaģēt, saprast un palīdzēt paskaidrot. Prasmes saprasties ir svarīgas, ja nākotnē vēlamies strādāt komunikācijas jomā,» spriež projekta dalībnieces.
Vienlaikus seniori atzina, ka viņi mācās digitālās prasmes, lai saglabātu savu konkurētspēju darbā, kā arī justos komfortabli ikdienas ritmā. «Darbā ir jāsāk strādāt ar e-veselības sistēmu un saprotu, ka man nav izvēles – ir jāmācās. Pagaidām ar klaviatūru neiet tik raiti, cik gribētos, bet cenšos iztēloties klaviatūru telefonā – ar to jau esmu iepraktizējusies strādāt,» norāda Rudīte. Savukārt Jevdokija uzsver, ka mācības ar jauniešiem ir krietni lietderīgākas, jo neskaidrību gadījumā grupā nav «jādala» viens pasniedzējs.
Mācības organizētas projekta «Digital Acquisition Through Intergenerational Learning» gaitā.
Foto: Ivars Veiliņš/ «Jelgavas Vēstnesis»