Lielupe – tagad kuģotājiem droša

10.07.2008.
Šonedēļ noslēdzas mazā izmēra kuģu kustības regulējošo zīmju izvietošana Lielupē, un tas nozīmē, ka pārvietoties pa ūdeni Jelgavas teritorijā kļuvis krietni drošāk – par to gādā teju 40 navigācijas zīmes.
Sintija Čepanone

Šonedēļ noslēdzas mazā izmēra kuģu kustības regulējošo zīmju izvietošana Lielupē, un tas nozīmē, ka pārvietoties pa ūdeni Jelgavas teritorijā kļuvis krietni drošāk – par to gādā teju 40 navigācijas zīmes.

«To, kā turpmāk mūsu pilsētas teritorijā norisināsies satiksmes regulācija iekšējos ūdeņos, ņēmusi vērā arī Latvijas Jūras administrācija, uzteicot veiksmīgo risinājumu pat problemātiskākās situācijās,» pašvaldības aģentūras «Pilsētsaimniecība» projektu vadītājs Gints Reinsons atklāj, ka projektu mazizmēra kuģu kustības regulējošo zīmju uzstādīšanai Jelgavas teritorijā izstrādājusi SIA «Jūras projekts», izvērtējot kopējo situāciju un ņemot vērā arī faktu, ka šeit atrodas Airēšanas bāze un Jahtklubs.
Saskaņā ar projektu kopumā izvietotas 37 navigācijas zīmes, ieskaitot papildzīmes. «Galvenokārt tās paredz ūdenstransporta līdzekļu pārvietošanās ātruma ierobežojumus līdz 8 un 4 kilometriem stundā, kā arī ūdens aktivitāšu aizliegumu noteiktos diennakts laikos,» norāda G.Reinsons, paskaidrojot, ka, piemēram, gan braukt ar ūdensmotocikliem, gan ūdensslēpēm aizliegts darbadienās no pulksten 15 līdz 19 un brīvdienās no pulksten 9 līdz 15 – laikā, kad Airēšanas bāzē norisinās treniņi.
Navigācijas zīmes izgatavoja SIA «Signum», un kopumā tas izmaksāja 5546,31 latu, savukārt to uzstādīšana konkursa kārtībā tika uzticēta SIA «Mītavas Elektra» par kopējo summu 7134,28 lati. Navigācijas zīmju uzstādīšanu atbildīgais uzņēmums sāka jau pagājušajā nedēļā, Lielupes krastos iebetonējot metāla stabus, uz kuriem zīmes izvietot, savukārt šīs nedēļas sākumā tās arī piestiprināja. Līdz 11. jūlijam visām mazā izmēra kuģu kustību regulējošajām zīmēm jābūt uzstādītām, tostarp pie dzelzceļa un autotransporta tiltiem. Tur izvietotās zīmes informēs par tiltu augstumu. «Kaut arī zīmes apstrādātas ar augstāko atstarojuma virskārtu, kas tās pat diennakts tumšajā laikā ļauj saskatīt no ievērojama attāluma, pie tilta pār Lielupi izvietotās navigācijas zīmes tiks arī izgaismotas,» G.Reinsons atklāj, ka izgaismošanas risinājums būs līdzīgs kā tilta ailām.
Jelgavas Pašvaldības policijas Satiksmes uzraudzības nodaļas priekšnieces pienākumu izpildītājs Māris Velve vērtē, ka izvietotās navigācijas zīmes neapšaubāmi atvieglos arī Ūdenspatruļas inspektoru darbu. «Līdz šim inspektori varēja uzraudzīt vien to, kā tiek ievēroti vispārīgie noteikumi, piemēram, vai ūdenstransporta līdzekļu vadītājiem ir nepieciešamais drošības aprīkojums. Taču nu viņiem ir likumīgs pamats kontrolēt arī satiksmi Lielupē, kas neapšaubāmi vairos arī drošību,» M.Velve norāda, ka inspektori jau apzinājuši vietas, kur izvietotas navigācijas zīmes, un tagad atliek vien uzraudzīt, kā tās tiek ievērotas. M.Velve vērtē, ka kopumā situācija uz ūdens kopš Ūdenspatruļas izveides ir būtiski uzlabojusies – aizvien mazāk ir tādu kuģošanas līdzekļu, kuros nav drošības aprīkojums, arī pārgalvīgo ūdensmotociklistu skaits sarucis. «Pašlaik situāciju uz ūdens regulāri kontrolē divi inspektori, īpašu uzmanību pievēršot situācijai brīvdienās, kad atpūsties uz ūdens izvēlas salīdzinoši vairāk cilvēku,» tā M.Velve.