Lielupes industriālajā parkā un tā apkaimē attīstās ražošana
Vairāki uzņēmumi jau sekmīgi darbojas jaunizveidotā Lielupes industriālā parka teritorijā, bet vienlaikus pašvaldība pagājušajā gadā noslēgusi sadarbības memorandu ar SIA «Nature Foods» par jaunas pārtikas ražotnes būvēšanu uz pašvaldības zemes Prohorova ielā 13. Līdz ar to paredzams, ka Prohorova ielas apkaime tuvākajos gados attīstīsies par spēcīgu ražošanas zonu – lai kāpinātu uzņēmējdarbības potenciālu pilsētā, pašvaldība šobrīd īsteno projektu, kas paredz degradētu teritoriju depo mikrorajonā izveidot par industriālo zonu: tiks sakārtotas komunikācijas un atjaunots ceļa segums Prohorova, Neretas un Garozas ielas posmos.
Pluss – trīs transporta ceļi
Lielupes industriālais parks atrodas kādreizējā būvmateriālu kombināta teritorijā un aptver 20 hektārus. Tur jau šobrīd strādā 14 uzņēmumi, kuros ir ap 150 darba vietu, bet vēl vairāki plāno uzsākt darbu. Uzņēmumi, kas strādā industriālā parka teritorijā, piemēram, izgatavo dzelzsbetona konstrukcijas, ražo koka paneļu mājas, nodarbojas ar nestandarta materiālu metināšanu, pārstrādā plēvi un ražo granulas, nodarbojas ar koka izstrādājumu ražošanu, gumijas izstrādājumu atjaunošanu.
Jāpiebilst, ka publisko un privāto investīciju apjoms industriālās teritorijas attīstībā Garozas, Neretas un Prohorova ielas apkaimē jau tuvākajos gados varētu sasniegt 20 miljonus eiro.
Parks ir unikāls ar to, ka nodrošina trīs dažādus transporta ceļus, kas ir tā lielākais pluss. «Galvenais transporta ceļš ir ielas, kas bija diezgan sliktā stāvoklī, bet šobrīd pašvaldība tās pārbūvē, palielinot gan ielu nestspēju, gan nodrošinot iespēju pieslēgt nepieciešamās komunikācijas, tostarp gāzi, kas līdz šim parka teritorijā nebija. Piemēram, par telpām interesējās kāds mēbeļu ražotājs, bet viņam bija būtiska piebraucamo ceļu kvalitāte, lai produkciju piegādātu nesabojātu. Diemžēl tobrīd mūsu piedāvājums neatbilda tā prasībām. Vēl parka teritorijā ir dzelzceļš, kas šobrīd gan nefunkcionē, bet tuvāko trīs gadu laikā plānojam to atjaunot. Trešā iespēja ir ūdens transports – netālu ir Lielupe. Mums ir bijuši jautājumi par nestandarta kravu pārvadāšanu pa upi, jo tādu kravu vešanai ar sauszemes transportu ir ļoti lielas izmaksas,» stāsta E.Ungurs. Viņš piebilst, ka agrākās piestātnes vietā Lielupē ir veikti mērījumi – pie krasta ir sešus metrus dziļš un vidējā iegrime ir trīs metri, un tas ir pietiekami, lai varētu veikt kravu pārvadājumus.
Vēl viens Lielupes industriālā parka pluss ir tas, ka tajā pieejamas lielas energojaudas – seši megavati –, kas ražošanas uzņēmumiem ir būtiski.
Plānoti vairāki uzlabojumi
Lai pilnībā apdzīvotu industriālā parka teritoriju, vēl jāiegulda daudz darba un līdzekļu. «Esam iesnieguši pieteikumu par Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansējuma piesaisti ražošanas telpu un infrastruktūras attīstīšanai. Ceram sakārtot četras ēkas. Vienai no tām ir atrasts potenciālais nomnieks – dzelzsbetona konstrukciju ražotājs –, tāpēc to sakārtosim arī tad, ja projekts netiks atbalstīts. Projekts paredz ēku fasāžu siltināšanu, logu nomaiņu, jumtu siltināšanu, inženierkomunikāciju un apkures sistēmas izbūvi,» stāsta E.Ungurs. Šo četru ēku sakārtošanas kopējās plānotās izmaksas ir 3 098 298 eiro. Ja projekts tiks atbalstīts, kā ES līdzfinansējums varētu tikt piesaistīti 45 procenti jeb 1 394 234 eiro. Pieteikumu vērtēšana ilgs līdz 30. jūlijam.
Savukārt, kad būs pabeigts pašvaldības projekts un sakārtotas ielas, parka lokālās komunikācijas tiks pieslēgtas pilsētas tīkliem un varēs sākt kārtot iekšējos ceļus. Nozīmīgs būs arī ceļš, ko pašvaldība plāno uzbūvēt, savienojot Garozas un Neretas ielu, – tas vedīs caur industriālā parka teritoriju, tādējādi atslogojot pilsētas ielas no kravas transporta, savukārt, lai šo ceļu neizmantotu tuvējo māju iedzīvotāji, vienu posmu plānots noteikt kā vienvirziena. Šobrīd notiek projektēšana, savukārt būvdarbus plānots uzsākt nākamgad.
Apsver jaudu palielināšanu
Novembrī pašvaldība noslēdza sadarbības memorandu ar SIA «Nature Foods», kas uz pašvaldības zemes Prohorova ielā 13 paredz būvēt vegānu un veģetāriešu pārtikas ražotni. Galvenie produkti – dzēriens no pākšaugu proteīna jeb veselīga alternatīva govs pienam un uzkodas no zirņu proteīna. Uzņēmums Jelgavu izvēlējās, jo te ir visi priekšnosacījumi veiksmīgai uzņēmējdarbībai – tuvu Rīgai, laba infrastruktūra, te izglīto pārtikas tehnologus un citus speciālistus, kas varētu būt vajadzīgi uzņēmumam.
Sadarbības līgums paredz, ka tiks uzbūvēta ražošanas ēka vismaz 4000 kvadrātmetru platībā. Kopējās investīcijas ražotnes izveidošanā tiek lēstas septiņu miljonu eiro apmērā. Investīciju avots – vācu investoru kapitāls. Savukārt pašvaldība nodrošinās inženiertehniskās apgādes tīklu un piebraucamā ceļa izbūvi.
«Jau ir uzsākta rūpnīcas projektēšana, tomēr process nedaudz iekavējies, jo investori vēl precizē nepieciešamo ražošanas jaudu apjomu – visticamāk, rūpnīca būs lielāka, nekā sākotnēji plānots,» stāsta uzņēmuma pārstāvis Roberts Stafeckis. Līdz ar to arī potenciālo darba vietu skaits varētu pārsniegt 61, kā bija plānots iepriekš. Būvdarbus iecerēts uzsākt līdz 2019. gada beigām.
Šī ideja ir iedvesmojusi arī citus uzņēmumus, kuri vērsušies pie «Nature Foods», piedāvājot sadarbības modeļus, bet pagaidām gan konkrēti lēmumi par sadarbību nav pieņemti.
Iegūs arī iedzīvotāji
Infrastruktūra šajā pilsētas daļā tiek sakārtota, pašvaldībai realizējot ERAF līdzfinansētu projektu «Tehniskās infrastruktūras sakārtošana uzņēmējdarbības attīstībai degradētā teritorijā». «Darbi vienlaikus norisinās Prohorova, Neretas un Garozas ielā – tiks izbūvētas komunikācijas un atjaunots ap 600 metru garš Neretas ielas posms, ap 1300 metru garš Prohorova ielas posms un ap 1000 metru garš Garozas ielas posms. Šobrīd tiek būvēti saimnieciskās un lietusūdens kanalizācijas un ūdensapgādes tīkli, drenāžas sistēma un sakaru kanalizācijas tīkls. Vēl, ieklājot gabionu maisus, tiek stiprināta Lielupes krasta nogāze pie Upes ielas,» stāsta pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» projektu vadītāja Inga Bernāne.
Jāpiebilst, ka, pārbūvējot Prohorova ielas posmu no Garozas līdz Neretas ielai, tas tiks paplašināts no divām uz trim braukšanas joslām, kā arī tiks izbūvētas autobusu pieturas, apgaismojums un apvienotais gājēju un velosipēdistu ceļš.
Darbus veic AS «A.C.B.», un tos plānots pabeigt līdz 2020. gada 30. septembrim. Projekta kopējās izmaksas ir 7 742 196,77 eiro ar PVN.
Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»