Skolām savs karjeras konsultants
21.02.2008.
Saņemt pamatinformāciju par to, kas ir karjera, kā to veidot un kādu izglītības iestādi turpmāk izvēlēties, var ne tikai Karjeras pakalpojumu kabinetā. Izrādās, tas iespējams arī skolā pie karjeras izglītības koordinatora, kurš tagad ir gandrīz katrā Jelgavas mācību iestādē.
Ritma Gaidamoviča
Saņemt pamatinformāciju par to, kas ir karjera, kā to veidot un kādu izglītības iestādi turpmāk izvēlēties, var ne tikai Karjeras pakalpojumu kabinetā. Izrādās, tas iespējams arī skolā pie karjeras izglītības koordinatora, kurš tagad ir gandrīz katrā Jelgavas mācību iestādē.
Jelgavas 1. ģimnāzijas direktores vietniece izglītības jomā Maija Actiņa par karjeras multiplikatoru programmā «Karjeras izglītības programmas nodrošinājums izglītības sistēmā» izmācījusies jau 2006. gadā kopā ar vēl 40 skolotājiem no visas Latvijas. Pēc tam kopā ar kolēģi no Jelgavas 4. vidusskolas Sanitu Baltiņu par karjeras izglītības jautājumiem apmācījušas arī pārējās Jelgavas skolotājas, lai šāds speciālists būtu katrā mācību iestādē, jauniešiem palīdzot svarīgos karjeras jautājumos.
M.Actiņa skolā ir tas cilvēks, kas sniedz pirmo informāciju par to, kas tad karjera ir, lai skolēns saprastu būtību. Jāteic gan, ka šī speciālista pienākums nav konsultēt katru skolēnu individuāli un noteikt viņa intereses un vēlmes, bet gan sadarboties ar klašu audzinātājiem un priekšmetu skolotājiem, lai karjeras izvēle būtu sasaistē ar visu mācību procesu. Tas ir skolas cilvēks, kas koordinē sadarbību ar iestādēm ārpusē, piemēram, organizē augstskolu vizītes skolā, Karjeras pakalpojumu kabineta apmeklējumus vai konkursus saistībā ar profesijas izvēli.
«Galvenokārt sniedzu atbalstu klašu audzinātājiem karjeras izglītības darba jautājumos. Piemēram, šobrīd projekta gaitā sagatavoti materiāli, pēc kuriem nodarbībās skolotāji var stāstīt skolēniem par karjeras plānošanu, profesiju daudzveidību atkarībā no bērnu vecuma,» tā M.Actiņa.
Jautājot, cik nepieciešams šāds karjeras koordinators ir skolā, viņa spriež, ka tas noteikti atvieglo klases audzinātāju darbu. Viņiem ir pietiekami daudz citu pienākumu, kas jāizpilda saistībā ar audzināmo klasi. «Protams, skolotājs ļoti labi pazīst skolēnu un var palīdzēt kaut ko izvēlēties, bet, no karjeras izglītības viedokļa raugoties, viņš nedrīkst pateikt, ka šis skolēns varētu būt ļoti labs ārsts vai aktieris. Bērns to var pieņemt – skolotājs taču tā teica! Bet vēlāk vilties savā izvēlē, jo tā nebūs viņa,» stāsta karjeras koordinatore.
Skolēni pie speciālistes var interesēties arī par konkrētām skolām, kur izglītību turpināt, tāpēc bibliotēkā pat izveidots atsevišķs stūrītis, kurā pieejama informācija par universitātēm, profesionālajām skolām un citām mācību iestādēm.
Saņemt pamatinformāciju par to, kas ir karjera, kā to veidot un kādu izglītības iestādi turpmāk izvēlēties, var ne tikai Karjeras pakalpojumu kabinetā. Izrādās, tas iespējams arī skolā pie karjeras izglītības koordinatora, kurš tagad ir gandrīz katrā Jelgavas mācību iestādē.
Jelgavas 1. ģimnāzijas direktores vietniece izglītības jomā Maija Actiņa par karjeras multiplikatoru programmā «Karjeras izglītības programmas nodrošinājums izglītības sistēmā» izmācījusies jau 2006. gadā kopā ar vēl 40 skolotājiem no visas Latvijas. Pēc tam kopā ar kolēģi no Jelgavas 4. vidusskolas Sanitu Baltiņu par karjeras izglītības jautājumiem apmācījušas arī pārējās Jelgavas skolotājas, lai šāds speciālists būtu katrā mācību iestādē, jauniešiem palīdzot svarīgos karjeras jautājumos.
M.Actiņa skolā ir tas cilvēks, kas sniedz pirmo informāciju par to, kas tad karjera ir, lai skolēns saprastu būtību. Jāteic gan, ka šī speciālista pienākums nav konsultēt katru skolēnu individuāli un noteikt viņa intereses un vēlmes, bet gan sadarboties ar klašu audzinātājiem un priekšmetu skolotājiem, lai karjeras izvēle būtu sasaistē ar visu mācību procesu. Tas ir skolas cilvēks, kas koordinē sadarbību ar iestādēm ārpusē, piemēram, organizē augstskolu vizītes skolā, Karjeras pakalpojumu kabineta apmeklējumus vai konkursus saistībā ar profesijas izvēli.
«Galvenokārt sniedzu atbalstu klašu audzinātājiem karjeras izglītības darba jautājumos. Piemēram, šobrīd projekta gaitā sagatavoti materiāli, pēc kuriem nodarbībās skolotāji var stāstīt skolēniem par karjeras plānošanu, profesiju daudzveidību atkarībā no bērnu vecuma,» tā M.Actiņa.
Jautājot, cik nepieciešams šāds karjeras koordinators ir skolā, viņa spriež, ka tas noteikti atvieglo klases audzinātāju darbu. Viņiem ir pietiekami daudz citu pienākumu, kas jāizpilda saistībā ar audzināmo klasi. «Protams, skolotājs ļoti labi pazīst skolēnu un var palīdzēt kaut ko izvēlēties, bet, no karjeras izglītības viedokļa raugoties, viņš nedrīkst pateikt, ka šis skolēns varētu būt ļoti labs ārsts vai aktieris. Bērns to var pieņemt – skolotājs taču tā teica! Bet vēlāk vilties savā izvēlē, jo tā nebūs viņa,» stāsta karjeras koordinatore.
Skolēni pie speciālistes var interesēties arī par konkrētām skolām, kur izglītību turpināt, tāpēc bibliotēkā pat izveidots atsevišķs stūrītis, kurā pieejama informācija par universitātēm, profesionālajām skolām un citām mācību iestādēm.