Virs Latvijas lidos ar pētnieku lidmašīnu

24.05.2019.
Jelgavas 6. vidusskolas un 3. sākumskolas skolēnu apvienotā komanda «Mazjelgavnieki» ar panākumiem startējuši Latvijas Universitātes programmas «Prātnieku laboratorija» skolēnu komandu konkursā «Uzdrīkstos, domāju, radu!». Jelgavnieku veikums novērtēts ar labākā tehniskā risinājuma balvu, par ko iegūta iespēja doties ekskursijā uz Vides risinājumu institūtu un lidot ar lidmašīnu-laboratoriju jeb lidmašīnu, kuru darbā izmanto zinātnieki.

4. un 5. klašu skolēnu komandu konkursā «Uzdrīkstos, domāju, radu!» Jelgavu pārstāvēja apvienotā komanda, kurā bija Jelgavas 6. vidusskolas 5. klases skolēni Pāvels Baks, Kamilla Jefimova, Damians Bormakovs, Marats Razživins un Romāns Burovs un Jelgavas 3. sākumskolas 5. klases audzēkne Elīza Sturme. Komandu koordinēja P.Baka mamma Jūlija Baka.

Lai piedalītos konkursā, vispirms skolēniem bija jāiesniedz mājas uzdevums: jāuzņem aptuveni trīs minūtes garš video, parādot, kā dabaszinātnes, matemātika un tehnoloģijas palīdz cilvēku ikdienas dzīvē. Jelgavas skolēni savā video izskaidroja vairākus fizikas likumus, piemēram, kā darbojas velosipēds un kāpēc ar to var tikt ātrāk uz priekšu. «Darbs pie video veidošanas bija aizraujošs, bet laikietilpīgs. Pavisam uzņēmām 38 epizodes, bet liels darbs bija tās samontēt,» stāsta J.Baka, piebilstot, ka no iesūtītajiem mājas darbiem konkursa komisija izvēlējās 24 komandas, kas tikās otrajā jeb noslēdzošajā kārtā. Tajā skolēni risināja uzdevumus priekšmetu stacijās: veica eksperimentu dabaszinātnēs, risināja skaitļu mīklas un programmēja robotus.  

«Galvenokārt otrajā kārtā bērni uzdevumus pildīja pa pāriem. Piemēram, meitenes meklēja zagli. Viņu uzdevuma stāsts: kāds ir nozadzis visu ražu, bet skolēniem, pētot mikroskopā dažādus augu paraugus un to esamību uz iespējamo zagļu drēbēm, bija jānosaka īstais vainīgais. Divi komandas biedri izgatavoja un saprogrammēja robotu futbolistu. Jelgavnieki izcēlās ar to, ka viņi bija ieprogrammējuši pat divus variantus, konkrētā brīdī izmantojot piemērotāko, lai robots raidītu bumbu vārtos,» stāsta J.Baka, piebilstot, ka liels paldies par papildu nodarbībām robotikā un programmēšanā, lai sagatavotos šim konkursam, ir jāsaka Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas skolotājam Ivaram Bahmanim, pie kura Jelgavas 6. vidusskolas puiši apmeklē inženierzinātņu pulciņu.  

Bet noslēdzošajā uzdevumā tika iesaistīta visa komanda. «Tika iedota kārba ar pamata izejmateriāliem, kas jāizmanto divu auto, ko uz priekšu virza vējš, izgatavošanā. Komandai savā starpā bija jāsadala pienākumi – kapteinis, divi dizaineri, divi inženieri un noliktavas pārzinis. Skolēni paši veidoja auto skices, konstruēja un būvēja, domājot par to, lai, pūšot vējam, viņu transportlīdzeklis veiktu pēc iespējas lielāku attālumu,» stāsta Pāvela mamma, norādot, ka pirmajos uzdevumos nopelnītie punkti tika pārvērsti spēles naudā un par to skolēni varēja iegādāties papildu detaļas, lai uzlabotu savu braucamo. Tāpat komanda papildu naudu varēja arī nopelnīt, atpazīstot dažādas automašīnu markas un pareizi uzrakstot to nosaukumus. «Mūsējiem bija gan naudas atlikums, gan arī par daudz iepirktu detaļu, taču viņi piegāja tam radoši – par zemāku cenu pārdeva konkurentiem,» stāsta J.Baka.

Mamma uzsver, ka šis bijis ļoti interesants un saistošs konkurss, jo vērsts uz praktisku darbošanos. «Tāpēc tā ir prātnieku laboratorija, kurā viņi iemācās darīt, lai tad, kad lasīs grāmatās teoriju, viņiem jau būtu skaidrs, kā tas notiek praksē. Jāņem vērā, ka piektklasnieki vēl nemācās ne ķīmiju, ne fiziku, taču šādā veidā ir iespēja raisīt interesi par eksaktajiem priekšmetiem,» pārliecināta J.Baka.

Rezultātā «Institute for Environmental Solutions» Jelgavas apvienotās komandas dalībniekiem kā balvas «Tehnoloģiskais risinājums» saņēmējiem sagādāja pārsteigumu. Viņi ieguva iespēju viesoties Vides risinājumu institūtā un doties uz Cēsīm, lai lidotu ar lidmašīnu-laboratoriju. J.Baka norāda, ka komanda šo iespēju izmantos šovasar.

Foto: no J.Bakas personīgā arhīva

Ziņu sagatavoja:

Ritma Gaidamoviča