Skolēnu vasaras prakse

17.05.2006.

Kādi būs ieguvumi?

Aktivitātes „Skolēnu vasaras prakses” mērķis ir ieinteresēt skolēnus, īpaši meitenes:

· Aktualizēt interesi par „Darba pasauli” un sievietes, vīrieša lomām tajā

· Paplašināt skolēnu redzesloku par profesijām un daudzsološām iespējām nozarēs, par kurām skolēniem trūkst informācijas (informācijas tehnoloģiju jomu, elektroniku, elektrotehniku, mašīnbūvi un metālapstrādi)

Kāpēc mēs to organizējam?

2005. gada skolēnu aptaujas dati par skolēnu profesionālajiem nodomiem liecina, ka jaunieši izvēlas tās profesijas, par kurām viņiem ir vairāk informācijas, populāras, pēc viņu domām labi apmaksātas profesijas, kā arī balstoties uz maldīgiem priekšstatiem par šo profesiju saturu un būtību. Pārsvarā tās ir specialitātes, kuru pārstāvji sastāda lielāko bezdarbnieku skaitu visā valstī. Savukārt tautsaimniecībā svarīgajās tehniskajās nozarēs uzņēmējiem trūkst kvalificētu darbinieku. Tradicionāli meitenes izvēlas profesijas sociālās aprūpes, apkalpošanas un izglītības sfērās, kuras nav tik labi apmaksātas profesijas, tāpēc valstī kopumā sievietes vidēji pelna aptuveni par 18% mazāk nekā vīrieši. Meiteņu izvēle balstīta uz stereotipiem par profesijām. Tāpēc mūsu mērķis ir palielināt viņu izvēles iespējas un pievienot tradicionālajam sarakstam tādas profesijas, par kurām viņas pat nav aizdomājušās. Mūsu ceram, ka skolēni gūs labāku izpratni par darba pasauli un savas karjeras izvēli balstīs uz to, kas viņiem vislabāk piemērots.

Kā mēs to realizēsim?

Piecās pašvaldībās - Valmierā, Gulbenē, Ventspilī, Jelgavā un Daugavpilī Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras (PKIVA) speciālisti skolās piereģistrēs 8. un 11.klašu audzēkņus (kopskaitā 12 no katras pašvaldības), un katram no šiem skolēniem būs iespēja vienu nedēļu (3 - 4 stundas dienā) pavadīt kopā ar kādu no speciālistiem IT, elektronikas, elektrotehnikas, mašīnbūves un metālapstrādes nozarē.

Ko tas nozīmē?

Aktivitāte balstīta uz profesionālo orientācijas metodēm. Mēs ceram iedrošināt meitenes un zēnus apsvērt jaunas iespējas, kuras viņi nebija apsvēruši līdz šim.

Kur prakse notiks?

Skolēniem tiks nodrošināta prakses vieta augšminētajās nozarēs uzņēmumos, kas atrodas pašvaldības teritorijā.

Kad notiks „Skolēnu vasaras prakse”?

2006. gada jūnijā.

Kas notiks pēc darba pieredzes nedēļas?

Mēs lūgsim skolēnus novērtēt, kas viņiem patika un kas nepatika, ko vajadzētu papildināt, lai šādu aktivitāti varētu organizēt saistošāku un skolēniem noderīgāku, kā arī, balstoties uz iegūtajiem rezultātiem, tiks izstrādāti priekšlikumi Izglītības un Zinātnes Ministrijai par izglītības veicināšanu perspektīvajās nozarēs Latvijā.

Kā uzņēmumi var palīdzēt?

Būt atsaucīgiem un uzņemt skolēnus praksē savos uzņēmumos. Sniedzot idejas, palīdzēt pilnveidot praktisko sadaļu izglītības programmas IT, elektronikas, elektrotehnikas, mašīnbūves un metālapstrādes jomās. Parādīt šis nozares jaunā gaismā, kā arī akcentēt sieviešu lomu un nozīmību šo nozaru darbībā.

Kā profesiju konsultanti (PKIVA speciālisti) var palīdzēt?

Konsultanti var palīdzēt sagatavoties šai praksei, sniedzot informāciju ar profesiju aprakstiem, palīdzot identificēt skolēna intereses, vērtības, sniedzot informāciju par izglītības iespējām un mācību iestādēm. Konsultanti atbildēs uz visiem jautājumiem, kas saistīti ar profesionālo orientāciju.

Kā prakses koordinatori var palīdzēt?

Prakses koordinatori informēs par prakses vietu un laiku, palīdzēs aizpildīt iesniegumu, izsniegs darba burtnīcas un konsultēs par to lietošanu efektīvākam prakses iznākumam, palīdzēs risināt šīs aktivitātes ietvaros radušos jautājumus.

Kā pašvaldības var palīdzēt?

Pašvaldību pārstāvji varētu paust savu atbalstu aktivitātei, uzrunājot uzņēmumus un aicinot tos atbalstīt šo nozīmīgo pasākumu skolēniem un pašvaldībai.


Ja Jums rodas kādi jautājumi, lūdzu, rakstiet:
Ineta Žilvinska
EQUAL projekta „Profesiju segregācijas cēloņu mazināšana” PKIVA aktivitāšu vadītāja
Tel: 7224534, 9183338
Rīgā, Jēzusbaznīcas ielā 11.

Pieteikties „Skolēnu vasaras praksei” var, zvanot pa tālr. 3026686 vai rakstot –

Komentāri

Lai komentētu, lūdzu autorizējies